niedziela, 24 kwietnia 2016

MATURA 2016: Jak pokonać stres przed najważniejszym egzaminem w życiu?

Niektórzy mówią, że matura to bzdura. Ale czy na pewno? Przecież od tego egzaminu zależy praktycznie całe nasze życie, jeśli zamierzamy pójść na studia. No, chyba, że rezygnujesz z dalszej edukacji, to pewnie wynik nie ma dla Ciebie tak dużego znaczenia. Ja pisałam maturę w tamtym roku, z wyników jestem usatysfakcjonowana. A w tym roku dopisałam sobie rozszerzony polski (bo rok tego niestety nie zrobiłam) i poprawiam polski podstawowy, na którym uzyskałam 70%. 
Troszkę się boję szczerze mówiąc, mimo, iż juz wiem jak to wygląda. Myślałam, że stres będzie o wiele mniejszy, przecież mam mature, teraz tylko poprawiam... Ale myliłam się, bo już nie śpię po nocach, albo śni mi się coś związanego z maturą... Aby dobrze zdać maturę trzeba mieć dobre nastawienie, nie stresować się nadmiernie, a jeśli ten stres się pojawi niech będzie motywujący, a nie deprymujący. Dzisiaj chciałabym przedstawić Wam kilka niezawodnych sposobów, które mi bardzo pomagają, aby się nie przejmować aż tak bardzo. Mam nadzieję, że dla Ciebie także będą przydatne. 

Zadbaj o dobre przygotowanie

Jeśli będziesz mieć taką pewność, że opracowałeś wszystko i przygotowałeś się w 100%, a przynajmniej zrobiłeś wszystko, aby matura poszła jak najlepiej, to poczujesz się znacznie korzystniej. Do matury pozostało jeszcze troszkę czasu, więc weź się ostro do roboty. A czas wolny będziesz miła po egzaminie dojrzałości. ;)
grafika book, calendar, and coffee

Cisza i spokój

Postaraj się spędzić czas do matury w zupełnej ciszy i spokoju. Nie chodzi tutaj nawet o moment, gdy się uczysz, ale ogólnie, cisza wpłynie na Twoje samopoczucie bardzo korzystnie. Postaraj się oderwać od zarówno tych negatywnych, jak i pozytywnych myśli. Nie myśl tylko o maturze... Nie daj się zwariować...
grafika quote, silence, and scream

Relaks na świeżym powietrzu

Postaraj się spędzać dużo czasu na dworze, jeśli możesz się skupić i pogoda na to pozwala, możesz pouczyć się nawet na leżaku czy krzesełku na zewnątrz. Kiedy masz chwilkę wolnego, także staraj się jakoś sensownie ją rozplanować, na przykład pójdź na spacer, wyprowadź psa na dwór czy spotkaj się ze znajomymi.
grafika beautiful, landscape, and nature

Ruch

Może zabrzmi to absurdalnie i nieprawdopodobnie, ale duży wysiłek fizyczny pozwoli Ci się odprężyć. Masz jakąś ulubioną dyscyplinę? Jeśli tak, to poćwicz i teraz! Może przejedź się rowerem, pojeźdź na rolkach, pobiegaj czy rozegrać z przyjaciółmi mecz w siatkówkę.
 grafika nike, shoes, and grey

Muzyka

Podczas przygotowań do matury staraj się mimo iż lubisz mocne brzmienia, takich unikać. Na pewno to nic dobrego w momencie, gdy się stresujesz, jesteś pod presją itd. Postaw na muzykę na przykład relaksacyjną. Taką znajdziesz na pewno na Youtube ;)
grafika music, grunge, and indie

Myśl pozytywnie

Wiedz, że nawet jeśli w liceum masz same piątki i czwórki, wcale nie jest pewne, że na maturze pójdzie Ci gładko i super. To nie zabrzmiało optymistycznie. Tak, wiem. Ale musisz mieć tego świadomość. Jednak nie myśl o tym, i staraj się przygotować najlepiej jak potrafisz. Najlepiej w ogóle nie myśl o maturze, o tym, co dalej, tylko skup się na tym co teraz, czyli powtórce materiału. Bardzo też pomaga takie ćwiczenie, polegające na wypisaniu na karteczce wszystkiego, czego się boisz. Dzięki temu lęk w znacznym stopniu zostanie wyeliminowany.
grafika anxiety, be okay, and depressed

Odżywiaj się zdrowo

Jeżeli palisz papierosy, to odstaw je chociaż na czas matur. Nie spożywaj też zbyt dużo słodyczy,pij więcej wody, odżywiaj się lekkostrawnie i nie jedz przed samym snem. Zdrowe odżywianie bardzo wpływa na pracę mózgu, więc matura będzie o wiele lepiej zdana, jeśli zastosujesz się do tych zasad. 
 grafika healthy, food, and salad

7 komentarzy:

  1. swoją maturę pisałam 4 lata temu i nadal pamiętam cały stres. Przed ustnym z polskiego prawie się rozpłakałam ze stresu. Poczułam wielką niemoc. Przed pisemnymi za to nie tyle się stresowałam..nie powiedziałabym, jakoś po prostu nie dochodziło do mnie, że to ten jedyny ważny egzamin.
    Mówili - matura nie jest taka straszna, sesja to dopiero coś! Ja jednak nie zapominam o moim stresie i wcale się nie wstydzę tego, że bałam się matury. Każdy się bał. A sesja? Myślę, że na studiach podchodzi się do tego inaczej i bardziej dojrzewa :)
    http://dramabeautyy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. jak dla mnie najgorszym i najbardziej stresującym egzaminem w życiu był egzamin na prawo jazdy... masakra! :/

    OdpowiedzUsuń
  3. Na studiach taka matura jest co pół roku :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja mam jeszcze rok do matury i jestem nowym rocznikiem podchodzacym do niej i stresuje się bo idziemy praktycznie na czuja.. nie wiadomo z czym i o czym :(

    http://allegiant997.blogspot.com/2016/04/random-eyeshadow.html

    OdpowiedzUsuń
  5. może po prostu myśleć, będzie co ma być
    Dyed Blonde

    OdpowiedzUsuń
  6. W sumie na razie o tym nie myśle. Porady są genialne, i bez wątpienia blog dodaje do obserwowanych. Myśle, że zajrzysz do mnie: swiatdisneya123.blogspot. com

    OdpowiedzUsuń
  7. Przydatne porady, ja myślę, że najważniejsze jest pozytywne nastawienie i dużo relaksu. Życzę powodzenia wszystkim maturzystom :)

    OdpowiedzUsuń